K A R I N T H I Ë
PROVINCIE VAN BERGEN EN MEREN
Ga naar de inhoud

Oberes Drautal

De Kreuzeck Gruppe in het noorden, de Gailtaler Alpen in het zuiden, daartussen het brede dal van de Drau. Het Obere Drautal is een stuk oorspronkelijk Karinthië en een eersteklas wandelparadijs. Pittige tochten, bergwandelingen en berg-, bos- en weidewandelingen zorgen voor afwisseling.
Hoogste toppen
  Packsattel 1169 meter

Tourentips:

Hochtristen (2536 meter)
Vanuit Berg in het Drautal leidt een nieuw voltooide, 12 km lange geasfalteerde weg naar de Emberger Alm, het uitgangspunt van deze bergtocht. Vanaf de parkeerplaats, langs de Sattlegger Hütte, in noordelijke richting, gaat de tocht via een gemarkeerde route, in het begin over skiafdaling- en stoeltjeslifttracés, naar het Naßfeldtörl omhoog. In wijde bogen naar rechts via de Hohe Grenten allereerst langs de oostflank van de berg en vervolgens de weg verlatend naar links door een steil, rotsachtig terrein in enkele minuten naar de top (2536 meter). Opmerkelijk is naast het schitterende uitzicht de weelderige vegetatie.

Wandeltijd: ca. 3 uur
Moeilijkheidsgraad: stevige wandeling
Tussenstop: Almgasthof Fichtenheim, Sattlegger's Alpenhof, Dünhofenhütte, Hochtristenhaus (juni t/m oktober)

Reißkofel (2371 meter)
De tocht start in Berg in het Drautal (wijk Tratten). Van daaruit volgt men de bewegwijzering naar de Ebenberger Alm en verder naar de Pließalm. Aansluitend gaat het naar de Comptonhütte (1585 meter), geopend van medio mei tot eind september. Van de Comptonhütte tot aan de top van de Reißkofel heeft de geoefende bergbeklimmer nog ca. 2,5 tot 3 uur nodig.

Wandeltijd: ca. 5 uur
Moeilijkheidsgraad: alpine-ervaring beslist noodzakelijk!